Tuesday, July 26, 2011

Pengalaman setakat seminggu bekerja

pic: google

Pertama kali, aku mintak maaf, aku jarang terjah blog korang sekarang ni kan..aku kerja dari pagi sampai petang ja, tapi balik dari kerja aku terus tidur, malamnya kalau takda hal, baru la aku blogwalking..betul cakap orang, bila kerja ni, bila penat, nak update blog entry yang simple pun rasa mcm letih pelik, padahal taip ja pun kan...

Untuk yang taktau, aku kerja kat kantin sebuah sekolah menengah, mula-mula kerja, biasa ja..sebagai pembantu am, aku buat apa saja kerja yang ada, kecuali memasak dengan bancuh air ja aku tak pernah buat lagi. Budak-budak memang perangai tak boleh dibendung, beli makanan tak nak beratur, pastu tak puas hati sebab lama dah tunggu tak dapat. Yang curi lauk, yang ambil tak bayar..semua jenis perangai ada.

Tapi bukan budak-budak saja, cikgu pun ada jugak, tapi tak tunjuk sangat perangai tu, kena jaga maruah jugak. Hari ni aku dapat kesan dua jenis perangai, sorang lelaki, sorang lagi perempuan. Pagi tadi, masa cikgu perempuan tu nak bayar makanan dia beli, cikgu-cikgu ni kena tunjuk dulu diorang makan apa. Dia datang dengan sorang lagi kawan dia, kawan dia ambil mee, dia pun ambil mee tapi sedikit sikit berbanding kawan dia, dan dia tambah bilis. Aku bagitau la setiap orang harga RM1, bleh lak dia kata "aik, mee saya sikit dari dia pun seringgit gak..aa, takpa la"..aku pun kata la " tu ada bilis"....dalam hati aku "ingat free ka ikan bilis"

Yang lelaki pulak dia datang, tunjuk hanya ada mee sikit, nasi goreng sikit, campur-campur..tapi bawah mee tu aku nampak macam ada sesuatu, aku tak syak apa la mula-mula, takkan orang yang dah bekerja nak buat camtu. Lepas tu aku pergi hantar air kat meja dia, aku nampak telur rebus dalam pinggan dia..jadi, memang betul la apa aku nampak..tapi, aku tak rasa dia nak sembunyikan, mungking dia tak perasan yang dia tertimbus telur tu kot, sebab berapa puluh sen je telur rebus separuh. Think positive.

26 comments:

snOw sakura said...

haha, sklh mn tu?? nk p ambush.. hurm, psl sembunyi2 lauk tu senior pnah pesan time orientasi kat matrik dlu, jgn buat perangai mcm tu, haram.. dh la jadi darah daging kta jugak nti.. huhu~

Fathiah Hamim said...

erkk. kedekut betul cikgu2 tuh,

Unknown said...

ohoii..naseb la aku tanam anggur je cuti nih :D

Unknown said...

hahahaha mcm2 kan kerenah org...adat la tue...tp best....penah keje kedai makan...siap kena maki bagai tau hehehe tp bila dah benti baru tau semua tue best jer

Unknown said...

isyh3..mmg tak patut.. mee sehinggit je pn..bkn kena sampai 3 hinggit..ape da ckgu..

yg sorok telur tuh, lg lah tak ptut..hadoiii.. haram woo..makanan tuh jd darah dging kita lah cekgu..

maybe dia nk telur tp takde duet nk byr kot.. bawak duet cukup2 je pi kantin..haha..haisyh! think positive lah fee..

myzziema said...

erk perangai mcm tu pun ada ke? tak halal kot makanan yang dia makan kalau dia buat mcm tu.

Aimifiqa said...

keje kat kantin. hihi. okla tu. mcm2 ragam jumpe kat skola men. tak boleh bla cikgu sekali tu. lawak2.

Unknown said...

macam-macam ragam je orang sekarang ni.:)

Teha Nur Fateha said...

semuanya pengalaman kn.. :)

Asyila Zainuddin said...

macam2 ragam orang ade kan.. takpe2 boley jadi kenangan n tambah pengalaman.. :)

Diera Tekikushika said...

hehehe. cikgu pon dah jadi mcm budak2 tu =D

syarifahsidrus said...

ada jugak buat perangai macam tu ye.ingat budak2 je

eja said...

hahaa..mcm2 ragam bdk2 nih..tringat zmn skolah..

Tuan Cimot said...

hahaha..mcm2 org ada..

me said...

patotlaa senyap jeq ^^

shafmechy said...

snowsakura: mana leh gtau =P

fathiah: mereka juga manusia..hehe

syrup: klu ko jual anggur tu dah kaya ko..haha

nur intan: sy lak x suka jd cashier, lebih suka angkat2 brg

fee: ntah ler..x brani den nk tuduh

myz: yup, klu niat dia cmtu, mmg x halal la

aimifiqa: ha, tu la pasal..slalu budak2 ja buat perangai

eza: yup..mcm2 jenis..haha

teha: betul..cmna pun, tetap pengalamn

asyila: nnt bleh cerita kt anak2 kn..haha

diera: yup..cmna bleh jadi cmtu =P

syarifah: tu la..sy pun x sangka, tp xnk tuduh2 jugak

eja: awk ada buat cmtu? haha

lawsonia: tu baru sikit.. ^.^

syashafie: ha'ah..hehe

Kik0 ♥ QiLaH said...

sabun cuci mangkuk tu tanak kira sekali?


har har

Asyila Zainuddin said...

ni senior smstsp ek? batch bile? ngee.. kite masuk form4.. tak kenai kot.. :)

shafmechy said...

nur aqilah: bleh jugak kot..haha

asyila: patut la...klu x insyallah sy kenal atau pnah tgk muka..

Alif Haris said...

hahha .. bagus bro ni ..
think positive :)

mcm2 karenah gak eh kt kantin sekolah ni ye .. hehe

niij said...

perghhh kedeknye...haha

inche hlovate said...

owh ada jugak ae cikgu yang macam gini

shafmechy said...

alif haris: mcm2..sakit hati kita

dyanie: u mean kedekut? haha

inche: manusia jugak kn =P

ekin alias said...

ha tau tak pe..bila da keje jarang benor hapdate blog an? heeee

ekin alias said...

bulan pose keje?

aRaN said...

macam-macam! cikgu pun sepeshen