Saturday, July 23, 2011

Aku pernah bertengkar dengan pensyarah

pic: google

Aku ni jenis yang susah nak bertengar atau marah dengan orang yang aku tak kenal, kalau dengan adik-adik lain cerita la..kena jadi abang yang garang. Kalau orang yang aku tak rapat buat aku marah, aku selalunya hanya akan marah dalam hati, buat apa nak kecoh-kecoh bertengkar dengan orang tu, apa pun tak dapat, lagi sakit hati ada la. Aku hanya diam, biar ja dia nak buat apa pun.

Tapi, aku juga insan yang lemah, sesekali akan meletus jugak marah aku kat mulut. Yang segar dalam ingatan aku adalah pertengkaran pendek aku dengan lecturer English aku masa diploma dulu. Masa tu aku part 3, kami kena buat mid-term paper, macam satu report tentang topik yang kami pilih. Aku pilih topik tentang "personal health". Kali pertama, kami kena hantar 'first draft', lect. akan semak dan beri markah. Aku dapat 3/10 ja, dan atas kertas aku dia tulis plagiarism. Dia kata aku copy sebab ayat terlalu sempurna. Ok, takpa aku sabar.

Untuk draft kedua, aku habiskan sehari suntuk, research kat internet dan buat ayat aku sendiri. Bila hantar, dapat markah 2/10 sedangkan aku takda satu pun perkataan yang salah. Aku tanya dia sebab apa, selamba ja dia cakap aku copy 

"I know you copy, that sentences too perfect for you as uitm student"..menyirap darah aku dengar, bayangkan aku yang tak pernah cakap dalam kelas, aku balas balik kat dia nada sederhana

 "is being too perfect is a crime?".....

"No, it is not"...

"Then why you said i'm copy?"....

"Are you angry at me?"....

"Of course I am, I spend whole day to make this"...

"You go and look at your friend that got highest"...kami lawan bertengkar dalam English, semua member aku terkejut tengok.

lepas aku tengok hasil kerja member aku yang dapat 8/10...penuh dengan kesalahan..lagi la aku geram, kalau macam tu baik aku buat bagi salah ja semua. Tapi, aku cuba tenangkan hati, dalam 10 minit bila hati aku dah sejuk, aku buat macam takda apa, aku pergi tanya dia kat depan kelas, dia pun explain betul-betul detail. Akhirnya baru aku faham, untuk tugasan yang dia bagi, segala fakta yang ada dalam report kami mesti kena ada rujukan walaupun ayat sendiri, istilahnya "citation"..kalau takda tu, kita dianggap mencuri hak cipta orang atau "plagiarism"..

Salah aku yang bertanya dan salah faham, atau salah pensyarah aku tak terangkan dengan jelas bila aku tanya? Tak kisah siapa pun yang salah, dari kejadian tu, aku dapat pengajaran. Walau macam mana pun kita marah, kita kena pastikan betul-betul yang marah kita tu bertempat, jangan marah disebabkan salah faham. Sebaik-baiknya, jangan marah, kena belajar bersabar. Dari kejadian tu jugak la, sem yang lepas kena buat perkara yang sama, report tu, dah tak jadi masalah untuk aku buat citation tu.

28 comments:

izyan yasmin said...

wahh , garangnyaa . sabar shaf :)

shafmechy said...

min: itu dulu..hehe

ayuni said...

huh.. penah gak berselisih faham dgn lect sampai lect menangis. tp akhirnya mmg lect tu salah.

nak marah boleh tapi kena periksa dulu kan? ;)

berani nya speaking :)

shafmechy said...

nur ayuni: xda niat speaking, just terkeluar cmtu ja..=P

Unknown said...

haha..lecturer kau cine ke doe??

syarifahsidrus said...

oo..macam tu eh...
jangan marah2 ye :)

shafmechy said...

syrup: melayu..tp kelas englis, aku pun ckp english la..haha

syarifah: time tu marah sbb ada effect markah...takut fail... =P

Fathiah Hamim said...

hoho saya pernah debate dengan lecturer sampai dia terdiam. =)

shafmechy said...

fathiah: fa lagi sakan shaf...hhehe

snOw sakura said...

wow! speaking london nmpk.. hehe~

SofyIsmaiL said...

haha..my BEL lec pn agk suke psyco ktorg kot.. ni yg nk buat hasty gnrelization for eng. lec of uitm nih.. =) tp pape pn kte still kne hormat la diorg kan.. diorg pn nk yg tbaik tuk kite as their students.. btw, suka lah ayt shafiq ni. "is being too perfect is a crime?".. :p
opps.. no plagiarism.. joking!

Tuan Cimot said...

brani betul tu...being perfect is a crime??wah, ayat bagus tu..xde plagiarism kat situ...heheh

Unknown said...

haha..sian kau :D

Unknown said...

bila marah kan, tak sedar taw kita fluent English..hehe, tak kesah la salah grammar ke ape..hehe, asal lancar..tapi, eza pun selalu salah fhm kalau dpt markah rendah n usaha eza berhempas pulas..haha..konon je, kalau dah terang salah..minta maaf terus je.."I admit my fault, sir/madam/miss.." hik3...

milo said...

perghh garang betol.hehe.tapi mmg sakit hati kalo cmtu kan..papepon, ada pengajaran disebalik tu.. :)

ekin alias said...

ofcoz i am...
perghh mnjawab tu hahaha

Azhafizah MN said...

sometimes ade lec suke tuduh macam tu..tibe je kan..padahal tak perlu kot cakap camtu..

Asyila Zainuddin said...

stakat ni takde pulak marah2 kat cikgu2 ke lecturer ke.. kalo jd camtu, balik bilik nanges je.. ngee.. :p

shafmechy said...

snowsakura: owh, i'm just back from londen...haha

SofyIsmail: sbb dia asyik dia sentuh isu perfect..terkuar ayat tu =P

lawsonia: ayat tu ori punya..haha

syrup: kesian..sbb tu aku xdapat A utk kali pertama dlm english =(

eza: kdg2 lect x gtau betul2 apa salah kita kn

abazilah: singgah ler..huhu

milo: pengajran yg xkn kita lupakn

ekin: =P terjawab

azhafizah: cara dia gtau tu xkena gaya

asyila: sekurang2nya, terhindar dari bertengkar klu cara asyila tu kn..hehe

syaza hamid said...

all people make mistake.selagi boleh bersabar,sabar la tapi kalau dah tak boleh maki je.just kidding..hahaha

shafmechy said...

syaza: uit..xleh maki lecturer..haha

Unknown said...

anda sungguh beranilah pakcik..next time jgn wat lagi camtuh hokay! keberkatan seorang guru sgt penting~ :D

Anonymous said...

xkesah la siapa yg berslah or slh fhm..
tp ade satu ayt kuar dr ur lecturer tu wat sy xpuas hati laa..
"I know you copy, that sentences too perfect for you as uitm student"..
teruk sgt kah english student uitm nismpi dia kuarkn kata2 itu??

Alif Haris said...

yup2 .. sabar2 . hehe
buat masa ni aku tak penah lg r bertengkar dgn pensyarah .. huhu ..
walaupun ade yg buat aku rasa sakit ahti .. kdg2 nk meletus gak gunung berapi tu haha

eja said...

wah power tol gado pakai english..hehe..=)

shafmechy said...

fee: jgn risau..sgt susah utk sy berbuat demikian..haha

haslinda: itu pun salah satu yg buat sy geram..member2 sy pun lepas tu semua mcm x puas ati sbb dia kata cmtu...

alif: ko bersabar je..jgn jd cm aku..haha

eja: TERguna english =P

Aimifiqa said...

memang la angin. penat2 buat. kate kite plagiarism pula. sape yang tak hangen. sabar ye shaf.

shafmechy said...

aimifiqa: haha..salah sy jugak fhm x abis kot =P