Tuesday, July 5, 2011

Ringankan beban hutang PTPTN

Cakap bab-bab hutang ni memang memeningkan fikiran..kusut bila fikir kita tak bayar hutang orang...kalau hutang member RM20 atau RM50 atau RM200 pun dah pening nak bayar, bila fikir balik hutang dengan PTPTN, untuk diploma saja RM15000, untuk ijazah pulak RM21000..jadi jumlah hutang aku dengan PTPTN adalah RM37000...tambah dengan caj perkhidmatan dan 3% setiap tahun tu...rasanya jumlah hutang aku lebih RM40000...

Bagi seorang pelajar, bila tengok angka 40 000 tu, memang tersentap jantung..nasib baik la bukan hutang along kan..tapi takpa, semua tu untuk menimba ilmu, untuk masa depan jugak..cuma aku fikir betapa berat beban tu kelak..untuk diploma aku diarahkan bayar dalam RM132 sebulan kalau tak silap..kalau ijazah aku dah lupa..kalau campu tu dalam RM300 lebih jugak sebulan ditolak..lagi lambat bayar, lagi meningkat hutang..kan 3% caj setiap tahun...

Kalau untuk yang belum tahu, kita bleh mintak kurang 3% tu menjadi 1%...aku dah buat lama dah, tapi baru tadi dapat email dari ptptn:


bila dah dapat tawaran ni, macam mohon pinjaman PTPTN jugak la..kena buat apa semua tu, isi borang tu borang ni..mintak cop saksi la, tandatangan saksi..aku tak suka sangat, sebab prosedur terlalu banyak..aku ni jenis suka yang simple je...(tadi aku terpublish entry ni time tengah taip, mungkin ada yang baca tak habis)....

dan untuk pemimjam yang baru habis diploma, nak sambung degree, jangan lupa buat penangguhan bayaran balik, kang tak pasal-pasal dapat surat lawyer sebab tak bayar pinjaman...

32 comments:

Unknown said...

wat msa ni pk blajar dlu, huhu.. bnyk gk ada hutang ngan pt ni.. :)

4th logo has been submitted http://eleventx.blogspot.com/2011/07/jom-join.html

Unknown said...

haha..nih ajaran dari abg seniro uitm nih :D

shafmechy said...

saiazuan: nk buat cmna..terpaksa kn..hehe

syrup: mai mai nak ajaq bagi..haha

Fathiah Hamim said...

naseb baek tak pinjam pt.

Kotak Mancis said...

lepas nie jenuh nak kena bayaq hutang... beruban baru abis...
( jom klik ) ( jom klik ) ( jom klik ) ( jom klik )

me said...

owwwwwwwwwhh ! thanks2. berguna untuk kami yg baru nk kenal ptptn nih :)

Unknown said...

relax pakcik, slow2..huhu..sikit2 lama2 jadi bukit..erk? ntah..ape kena mengena kan..haha..okay bye~ :P

shafmechy said...

fathiah: klu ada pilihan memang x pinjam, mohon jpa x dpt, duit sendiri x mampu..terpaksa pinjam =P

kotak mancis: tu pasal..ntah umur brapa baru abis

syashafie: no hal..=)

fee: haha..sikit2 lama2 abis..

snOw sakura said...

mcm2 prosedur.. T_T

cik beLLanan said...

ni kena buat after abes blaja kan? ke tgh blaja ek? kte try buat tapi npe xley?

Wanie said...

xtau lak leh kurang..
tp dah start bayar..
tinggal seribu lagi..huhu

Unknown said...

keluaq dah ai loghat uthara dia..haha..err..beto ke aku tulis nih?? haha

shafmechy said...

snowsakura: yup..leceh

bella: kena lepas blajar..ada je borang, download, isi pastu hantar kat diorang, nnt diorang hantar email mcm gambar kt atas tu

wanie: xpe la, tinggal je lg kn

syrup: xbrapa nk betoi..haha

haney said...

dulu mase blaja, sedap je 2500 masuk stiap sem. skg ni dok pening nak bayaq smula. hahaha

Zam_Nap said...

untuk yang baru nk masuk blaja aku cadangkan try zakat untuk sem pertama kuar result leh try scolarship atau pon TNB ke proton ke mara ke....Kadang2 ptptn ni x cukup kat u swasta..

Tp ramai takut kene kuar duit sendiri kalau x dpt ape2 tawaran so trus je mohon ptptn.aku pon rase cam tu gak dlu tp sume tu bole try kawtim ngan u...

P/s: nyesal x wat camni dlu sebenar nye byk lagi pinjaman bole try seperti yayasan negeri..

Unknown said...

bila dah habeh, kepala pun botak..kehkeh >.<

Atiqah Razak said...

sy baru habis diploma. baru nak kenal pasal ptptn ;)

shafmechy said...

haney: sy faham cmna pening tu..haha

zam: sy pun dulu xtau semua tu, masuk degree baru tau, tp dah terlambat la

fee: xmau botak..huhu

atiqah: hehe..bleh tnya klu x tau ye..hehe

Unknown said...

Yolah, pikir banyak bebenor hutan, mne mao tak botak..takpe pakcik, yun nam hair care kan ade..haha..eh, duet lagi nk p wat treatment.. :P

shafmechy said...

tau xpe..haha

Unknown said...

haha..duet boleh dicari..jgn risaulah..nnt gaji kan manyak ma.. nnt bayarlah itu hutang..hehe..

zahidah dihaz said...

agak tension dengan ptptn walaupun hanya ada hutang degree sahaja...huhuh

tak sabar nak habiskan bayar hutang ptptn ni


New Entry: Baby Face

myzziema said...

kalau boleh saya nak elakkan lah drpd buat pinjaman ptptn. tak sggup kot hidup duk bayar hutang je memanjang T__T

[sutera kasih] said...

sy belum bayo pendahuluan pt laa hoho

izyan yasmin said...

byknya laaa nak kena byr . nasib min tak pinjam ptptn .

Unknown said...

shaf, eza baru terbace entry ni...haha..kenapa degree tak minta scholarship jpa or yayasan ke...? Kurang sikit nak byr. huhu..

shafmechy said...

fee: tapi hutang tu berpuluh tahun baru settle..haha

zahidah: apatah lg kalau ada diploma sekali..waaa

myz: patut elakkn..beban

sutera: bayor..nnt interest naik..huhu

min: jangan pinjam yau nnt2 pun

eza: minta..tp xdpt..=(

Diera Tekikushika said...

tumpang tya, berapa lama ek syaf dpt respond dr pt pasal perjanjian ni?

Diera Tekikushika said...

tumpang tya, berapa lama ek syaf dpt respond dr pt pasal perjanjian ni?

shafmechy said...

lama jugak rasanya..sy pun x igt..tp, surat tu bertarikh 10 Januari 2011, sy dapat email tu Julai...klu ikut syarat, borang tu perlu diserahkan dalam tempoh 90 hari dari tarikh surat..sy pun tak tau klu kes mcm ni.

Diera Tekikushika said...

ohh ea. thanks 4 d info. sebab sy dah buat lama jugak still x dpt ag.. huhu xpela, lg pon ramai yg mohon.. ;)

Unknown said...

Assalamualaikum semua,

Sekadar ingin berkongsi info.Bab hutang PTPTN toksah dok cerita..cemuih dah..semua orang dah tau..apa kesanya kalau tak boleh bayar. 2 tahun dulu aku mulakan projek ini, motif dia nak cari jalan untuk bayar hutang PTPTN bini aku yang berjumlah RM17K ++. Sebelum siap benda ni aku siap kena tipu lagi..dekat-dekat 2k juga oleh agen yang kononya boleh bantu aku untuk dapatkan pendapatan...akhirnya projek awai aku dah siap dan kini operasinya telah pun dimulakan. Ikut plan kalau tak dak kacau bilau dalam tempoh 2 tahun hutang PTPTN boleh selesai.Tapi aku hanya handle untuk hutang bawah pada RM25 K sahaja..had lain tu dia ambik masa sikit mungkin 4 ke 5 tahun baru boleh selesai..haaa..kalau ada yang berminat masej mai dekat aku..Tq