Monday, June 27, 2011

Mencuba kembali permainan zaman kanak-kanak

Hari pertama dikampung, nak keluar mencari kerja masih belum ada tenaga, letih disebabkan perjalanan yang jauh masih belum hilang..jadi untuk hari ni aku ambil keputusan untuk berehat saja dirumah..mungkin esok aku keluar mencari kerja..kerja kedai makan tak boleh, sebab bulan Ogos ni yang masuk Ramadhan..faham-faham je la..aku nak elakkan kerja di malam hari...takut nak balik rumah malam-malam, kalau siapa pernah datang kampung aku waktu malam, dia tahu la betapa seramnya kampung aku di kala malam menjelma..

Bangun pagi ja dah buntu tak tau nak buat apa..kalau kat rumah mak takkan bagi tidur lebih-lebih punya..sedang aku berjalan-jalan dalam rumah, dari ruang tamu ke dapur, dari dapur ke ruang tamu kembali, aku ternampak gasing adik aku yang darjah satu, atas meja..teringat la dulu-dulu waktu sekolah rendah, aku pernah main gasing..banyak permainan aku main macam 'aci sembunyi', 'aci ligan (kejar-kejar)', 'galah panjang'...'pondok-pondok' dan main 'masak-masak' pun aku bantai main jugak..

tambah-tambah pulak jiran aku perempuan..sebab tu bleh terjebak dengan pondok-pondok dan masak-masak tu...aku punya style main, taknak yang olok-olok..kalau pondok-pondok tu, aku akan cari kain buruk, kayu, pastu buat khemah ibarat pondok la...masak-masak pulak, aku tunggu mak aku bakar sampah kat belakang rumah, pastu ambik mana plastik atau getah, bakar, sebab kalau bakar plastik/getah kat lama api tu menyala..ambik pulak periuk yang orang buang..masak la daun-daun kangkung dari parit..buat sayur kangkung..hehe

berbalik kepada gasing adik aku tadi:


aku cuba nak main gasing tu, tapi malangnya gasing itu seolah-olah tidak mahu dipermainkan oleh aku..berpuluh-puluh kali aku baling, satu ja menjadi..itu pun nasib..lepas tu terus tak jadi-jadi..sedangkan waktu aku sekolah rendah dulu, baling macam mana pun, dari arah mana pun, mesti menjadi..siap aku ada buat teknik balingan aku sendiri lagi "gaya puteri kayangan" balingan yang perlahan tapi pusingan gasing tu sangat laju..teknik yang digeruni oleh rakan-rakan gasing aku..tapi itu dulu..sekarang ni, sampai time aku buat entry ni pun masih tak menjadi..lepas tu adik aku balik..dengan selamba dia tunjuk cara dia main:



gila senang ja dia baling terus menjadi..aku selaku abang rasa tercabar..aku pun cuba lagi dan hasilnya:


gasing aku baling jadi unik sikit..dia punya paku tu kat atas..(maknanya tak menjadi la)..seronok adik aku gelakkan aku sambil berkata "abg pit berlatih la tiap-tiap hari, nanti jadi la"....

rasanya dah berbelas tahun tinggal semua jenis permainan tradisional ni..tapi masih ada lagi rupanya kat kampung aku..kalau kat bandar, memang susah nak jumpa..skateboard, roller blade selalu la nampak...tambahan pulak zaman IT, game dihujung jari..macam kita-kita la..boring ja, klik ja game kat desktop..tak macam dulu-dulu, kena cari kawan, pastu kena cari alat-alat ke apa ke, baru boleh main...

Bagi aku permainan tradisional lebih menyeronokan berbanding permainan cyber..sebab boleh beriteraksi dengan rakan-rakan..lepas memerlukan pergerakkan fizikal yang boleh menyihatkan badan..klu game computer boleh jugak main dengan rakan-rakan..tapi tak menyihatkan..sebab duduk ja memanjang kan..hehe..terasa la pulak kat diri sendiri...

32 comments:

syarifahsidrus said...

pernah cuba main dulu2, tapi sekarang confirm tak reti dah

shafmechy said...

syarifah: nnt klu jumpa kt mana2 try la test..hehe

cik najihah said...

teruskan mencuba hihihi..
teringin pulak kan nak cube balik

ZWAN SABRI said...

Alahai, bestnye klaw dapat kembali zaman kanak2 balik.. rindula pemainan tu semua.. plg aku suka main ialah tuju kasut.. HEHE

MySuaraBlog: Aku Dah Boleh Mengundi.. ;)

izyan yasmin said...

wahh , main masak masak jugak :P
ehee , min reti main gasing ^^

syrupmasin said...

haha..aku mase kecik reti maen doe..ari tuh aku oenah try sekali baling..perghhh ta jadi..sumpah maluu :D

yasmine danny said...

eyttt~~ skrg musim main gasing ke?
Nie kat uma ade dua bijik gasingadik punye..
aiyyoooo... nak main x reti la mmg x penah main pon.. =p
btw, zaman kanak2 mmg cukup menyeronokkan...
'Precious moment' yg x kan dpt dibeli.. =)

p/s: shafiq kwn dgn pmpuan, sy dulu kwn2 jiran sume lelaki.. kene laa main style lelaki.. police sentry, komando, guli, lumba basikal..(tp ade gak main masak2 cam es kacang.. haa.. hat tu sbb sy leadernye..=p)
tu dulu laa.. skrg nak tegur pon malu2.. x taw, no reason kot =p
hahaha...

shafmechy said...

cik najihah: tu la..geram bila cuba tak jadi

zwan: yang tu pun selalu gak main..hehe

min: skrang reti lagi?

syrup: haha..aku faham cmna malu tu =P

shafmechy said...

yasmine: maybe kot musim gasing...haha..sy punya jiran tu pun dah berbelas tahun gak tak jumpa..pindah rumah..ntah klu jumpa malu nak tegur..=P

snOw sakura said...

haha, pernah gak try main gasing abg dlu.. kaler hijau cm2 gak.. erm, ssh nk cr keja yg x smpai mlm kt perlis ni.. tp nk 1000 daya kn, so good luck! =)

Azhafizah[フィザ] said...

tak pernah main gasing.hehe..tapi suke tgk..btw.sawah ke kat belakang hijau tu.nice view at kampung (=

syrupmasin said...

wuahaha..tao ta pe doe..perghh mule2 bapak berlagak..sekali bile maen kantoii..haha..malu besar ya amat :D

inche hlovate said...

dulu kecik2 selalu main masak2 guna tempurung buat periuk :D

ekin alias said...

heee ta reti maen gasing... pernah try tpi tak berpusing...

ekin alias said...

dulu kecik2 maen guli,,baling selipar,,panjat2 pokok kat kg HEHE

einz miszmessy said...

heeeeeeeeeeee.....wndunya zmn kanak2....

syashafie said...

gasing, tak pernah main sebab tak pandai.huhu

Fathiah Hamim said...

sampai bila2 tak reti maen gasing

Wanie said...

hehe..yang kecik lak ajr yg besar..
dulu sy pun layan je gasing ni..
permainan tradisional mmg best g..
sbb boleh main ramai2..

SofieyAzwa said...

Tataw main gasing laa.. Congkak boleh

shafmechy said...

snow; tu la..mostly sampai mlm..=(

azhafizah: yup..tepi belakang memang sawah..hehe

syrup: haha..pengajran tu jgn berlagak =P

inche: tempurung dok guna gak, tapi last2 tempurung tu terbakar..hehe

ekin: aktif jugak ye awk kt kg..hehe

einz: jom kembali ke zaman kanak-kanak =)

syashafie: sbb tu kena try sampai jadi..haha

fathiah: klu try tiap-tiap bleh la..=P

wanie: btol2..ramai2 best

sofiey: congkak pun dah lama x nmpk org main...

snOw sakura said...

buat bisnes sndri la senang.. bla2 nk ttup, bla2 nk cuti pn bley.. hehe..

shafmechy said...

modal xda la snow..huu

inche hlovate said...

haha..betul2 last2 mesti tempurung terbakar. habis sayur mayur yg kita masak tu

Asyila Zainuddin said...

wahh.. x pernah main pun. duk tgk upin ipin main je kat tv.. ngee.. :p

Fee Hafeezah ketuk keyboard said...

tuh dia..balik2, tros main gasing..adik siap suh prctice lagi, 2 bulan dduk prctice gasing j lah nanti erk? syok jugak kn..haha..bestnye depan rumah de sawah..nenek pn dduk KL, so..mmg taklah nak jumpa sawah and kg..huhuhu..

☆ ★ e m m a N Y ☆ ★ said...

Masa zaman budak dulu, sy join gak budak llki maen mende ne..hehe

NARDtheNERD said...

i xreti la main gasing...
hehe

:)

shafmechy said...

inche: tu la pasal x guna tempurung..sy upgrade..haha

asyila: try la skali..hehe

fee: adik tu dok sembunyi gasing dia..haha

emmany: waa...mesti terer kn..=)

nard: try ja..best jugak mencuba yg kita x reti

inche hlovate said...

yela..untung la kan ada org nak buang periuk..boleh guna way main masak2 hihi

Fee Hafeezah ketuk keyboard said...

dulu fee main guli, penah lawan dgn budak laki, budak laki tuh nangis sebab kalah, habis guli dia semua fee rembat..banyak woo..dapat ah satu balang gula-gula choclairs..time tuh mmg legend ah :D

izyan yasmin said...

reti jepp . kata budak2 :D
jom lawan . hehe