Sunday, June 5, 2011

Renungan: Kisah tentang bersyukur

pic: google

Tak dapat dinafikan, manusia selalu lupa untuk bersyukur bila dapat sesuatu yang dia nak, ataupun sesuatu yang tak dijangka..durian runtuh ke...

Sebelum dapat punya la berdoa kt Tuhan...bila dapat lupa lak nk bersyukur.."Alhamdulillah" sudah memadai untuk kita bersyukur...tak kira benda tu kecik atau besar...bersyukur pun bukan waktu senang ja...waktu susah pun daripada mengeluh, lebih baik tukar keluhan itu jadi 'Alhamdulillah'..sebab ada yang lebih susah dari kita..

Ada kisah tentang bersyukur ni..yang aku ingat ceritanya begini:

Ada dua orang hamba Allah swt..seorang yang sangat miskin, hartanya cuma pakaian yang dipakainya setiap hari..dan seorang lagi sangat kaya..paling kaya di negeri itu..

Si miskin tadi sentiasa mengeluh kerana hidupnya yang terlalu susah..Si kaya punya mencari jalan untuk kurangkan hartanya yang terlalu banyak..walaupun disedekah ke semua rumah kebajikan, masjid..tetapi hartanya tetap banyak...

Si miskin ambil keputusan untuk bertemu seorang Nabi Allah (maaf lupa nama, tak nak bagi nama yang salah), diminta kepada nabi tersebut untuk doakan agar Allah swt memberikan harta kepadanya kerana hidupnya sangat susah..nabi tu berkata "bersyukurlah kamu kepada Allah swt"..si miskin membalas "bagaimana aku nak bersyukur kerana hidup aku terlalu susah, harta aku cuma pakaian ini"..si miskin terus berlalu pergi dengan kecewa.

Datang pula si kaya..meminta agar nabi tersebut berdoa kepada Allah swt supaya kurangkan hartanya..sudah cukup harta yang banyak itu...nabi tersebut berkata "janganlah bersyukur jika begitu.."...tapi si kaya itu membalas "bagaimana boleh aku tidak bersyukur jika Allah sentiasa memberi rezeki kepadaku? walaupun sebutir beras aku akan tetap bersyukur.."

Selepas itu, si miskin itu bertambah miskin kerana dia pernah bersyukur dengan apa yang ada..jika dahulu hartanya cuma sehelai pakaian, kerana tidak mahu bersyukur, Allah swt menarik balik harta yang satu, tiada baginya harta lagi walaupun seurat benang..Manakala si kaya yang tidak pernah berhenti bersyukur, semakin bertambah-tambah pula kekayaannya...

Cerita ni la yang aku sentiasa ingat, apa jadi pun aku tetap akan bersyukur..kadang-kadang memang lupa bila dah seronok sangat, tapi dah sedar, kena la cepat-cepat bersyukur..Insyallah, klu kita bersyukur, lagi Allah swt suka nak bagi apa-apa kita mintak..tapi kadang-kadang kena ingat Dia jugak tetap akan uji kita...

P/S: Hari ni aku buat part time catering sampai malam..kalau ada tinggal jejak tu, malam karang baru aku bleh jejak kembali ye.

12 comments:

Pakcu Sofi said...

Alhamdulillah..ada sesetengah orang tu tak reti nak berterima kasih dekat Tuhan, lagi banyak nikmat, lagi lupa dia

eyrah said...

alhamdulillah..

terataiflowerz said...

syukur....

Eza Boom Boom :) said...

bersyukur lah walau dengan nikmat yang sedikit....Apatah lg yang besar...Sebb saat kita jatuh nanti, kita akan mengeluh dah lupa akan nikmat yang diberikan sebelum ni..
So, sentiasa berterima kasih dgn Allah x kira time susah or senang..InsyaAllah...Untuk peringatan diri eza sendiri jgk..

Nour Akmal said...

kne bersyukur dgn apa yg kita ade..
nak lebih kena usaha lebih..=)

Liyana Zahim said...

Nabi tak pernah larang umatnya menjadi kaya.. Tp salu kite kaya msti lupe.. Kekayaan tu tak berkat sbb tak berzakat, xp haji dan sbgainye.. Biarlah idop sdrhana dri dosa yg kte wat ngan duit yg bnyk2 tu..

syrupmasin said...

errr..nak bersyukur sekarang..alhamdullilah..thanxx :)

sergeant keroro said...

yup,kita kena bersyukur :)

kadang-kadang kita alpa, kerana kita manusia biasa.

XD

Syuxer said...

alhamdulillah..ni lafaz yang wajib kita selalu ulang2 bila dapat kejayaan..:)..jangan egokan diri kita..:)

Ain Zulaikha said...

even kita jadi kan gula2 untuk alas perut tetap kena bersyukur..
maggi dah nak habis dah :(

Fyqa said...

Alhamdulillah .. :)

☆ ★ e m m a N Y ☆ ★ said...

Kita kena patut bersyukur dengan ape yang kita ada sekarang..