Thursday, June 2, 2011

Renungan: Wahai Hawa, Jadilah Mutiara

pic: google

Semua orang mesti tau kan pasal budak 14 tahun yg mengaku tak virgin tu..dalam beberapa hari folower dh 1000 lebih hanya kerana satu entry tu..terkilan bila baca kebanyakkan entry dia...jadi malam ni, jom kita buat renungan bersama shafmechy..hehe

Wahai kaum Hawa, jadilah kamu seperti mutiara...semakin lama dalam tiram, terlindung dari dunia luar, semakin bernilai mutiara itu...

Jangan pula kamu jadi sepeti hampas kelapa yang dibuang setelah habis diperah santannya...

Kita tahu kan, mutiara yang terlindung dalam tiram tu sangat bernilai..lagi lama mutiara tu ada dalam tiram tu..lagi bernilai...sama juga seperti kaum hawa...lindungilah segalanya dari kaum Adam yang bukan mahram anda..jadilah wanita yang betul-betul mempunyai harga dan maruah...jangan mudah sangat serahkan mahkota anda kepada kaum Adam yang hanya skadar bergelar "Boyfriend"...

Kalau benar 'boyfriend' anda sayangkan anda...sudah tentu dia tidak akan meminta mahkota anda, sebaliknya menjaga anda sehingga ke alam perkahwinan...

Jangan pula jadi macam hampas kelapa...jangan menjadi wanita yang senang-senang je kaum Adam yang tak bertanggungjawab main, pastu dibuang ke sana sini...dah abis diorang puaskan nafsu, terus ditinggalkan begitu saja....

Kalau boyfriend korang dok mintak nak kiss ke, nak ringan-ringan ke...itu tandanya dia bukan calon suami yang baik untuk korang..cari la yang lain..dalam hati dia hanya sekadar nak puaskan nafsu...sikit-sikit, lama-lama makin menjadi la permintaan diorang...jangan kerana "sayang palsu" mahkota seorang wanita tergadai...

Kaum Adam pun kena ingat...kaum Hawa dijadikan dari rusuk kiri...bukan dari kepala untuk disanjungi...bukan juga dari kaki untuk dianiayai, tapi dekat dihati untuk di sayangi... (petikan dari sebuah lagu).... disayangi macam mana tu? dijaga dan dilindungi...bukannya untuk ditiduri..faham?

Zaman sekarang fahaman macam-macam...ada ka nk tunjuk sayang kena tidur sekali? itu 'sayang' dari syaitan dan nafsu....Bersamalah kita saling memperingati...

8 comments:

ceriteraliyana said...

"kaum Hawa dijadikan dari rusuk kiri...bukan dari kepala untuk disanjungi...bukan juga dari kaki untuk dianiayai, tapi dekat dihati untuk di sayangi".......interesting! ^^

Alin said...

cianlah tgk bdk tu. huhu. gerunnya sy kalau sy ada ank masa depan nanti, risau sgt kalau2 lagi jadi teruk mcm bdk 14 thn tu -,-

Eza Boom Boom :) said...

amar makruf nahi mungkar...:).Semoga Eza sentiasa dilindungi oleh-Nya...

hudaa.udey said...

budak 4teen tu bagi feedback mara2 kt blog die.. sebab skang 1mlsia da tau ann? hmm,enth la dak2 KL baru nak naek kot... :)

misyamissyou said...

err..bdak 14 thn? nape xtau ni..ishh..knpe la bdak2 skrg ni sng2 je bagi..xfaham betul!

syrupmasin said...

perempuan sekarang nih kene hati2..jgn mudah percaye dekat orang-orang..huhu :)

nanad said...

dunia akhir zaman.zina macam perkara biasa pulak.

Black_roses92 said...

betul2.. kalau sayang, dia akan rasmi kan masa malam pertama.. urm..hope, budak tu sedar la..