Wednesday, June 29, 2011

Tak berniat pun nak sombong

pic: google

Sombong ke aku ni? Petang tadi, mak aku sembang dengan adik perempuan aku kat dapur, aku pun tumpang dengar la..mak aku cakap, ayah sedara aku kata aku sombong...dia kata setiap kali dia balik rumah tok aku (hanya di sebelah rumah aku) aku tak pernah pergi tegur dia...tapi mak aku cakap, anak dia pun sama, balik rumah tok setahun skali, kadang-kadang dua tahun sekali, pun tak pernah datang tegur mak aku...so, sama-sama sombong la ye sepupu aku tu..hehe

Takda niat langsung aku nak menyombong..takkan la dia taktau yang anak saudara dia ni pendiam...maybe orang cakap, pendiam macam mana pun kena tegur jugak baca saudara yang jarang-jarang balik kampung...sepatutnya, kalau dengan orang yang aku dah biasa, yang aku dah kenal, aku tak pendiam..tapi kenapa aku tak bleh bertegur mesra dengan ayah sedara aku yang jauh tu...

Rasanya mungkin sebab memang tak rapat, dari kecik lagi ayah sedara aku tu duduk jauh..family lain semua kat perlis..tapi dia luar dari perlis..balik pun selalu time raya ja..aku ingat lagi masa aku kecik-kecik dulu, bila ayah sedara aku ni balik kampung, mesti aku happy gila, siap mintak kat mak aku nak tidur rumah tok sebab ayah sedara balik..tapi sedihnya, mesti la aku seperti tak wujudkan, sapa nak layan aku, budak kecik...

Tapi itu kenangan lama, bukan itu sebabnya...aku pun taktau la sebab apa..memang diri aku macam ni kot..tapi bila dia datang rumah aku, aku ok ja bercakap dengan dia, jawab semua yang dia tanya..kalau aku betul-betul sombong mesti la aku tak cakap langsung kan..takpa, definisi sombong tu luas, bergantung kepada orang nak nilai camna...yang penting dalam hati aku tak pernah ada niat nak sombong..

Macam gambar kartun kat atas, ada orang kata aku sombong sebab diam muka serius, tak pernah dengar aku cakap sepatah pun..tapi ada yang kata aku cakap banyak, ada jugak yang kata aku biasa saja macam orang lain...kalau tanya aku, aku tak pernah berniat nak sombong dengan orang, orang yang aku tak kenal tegur aku pun aku sembang buat-buat kenal, sampai hari aku tak tau siapa yang tegur aku...cuma aku ni, dari kecik kurang bersosial, jadi nak memulakan sesuatu komunikasi tu agak susah bagi aku, tapi aku sedang berusaha sebab aku sedar penting komunikasi ni untuk kerja kelak...


34 comments:

syrupmasin said...

haha..biaselah tuh doe org cakap sombong..haha..aku ta kesah pon..bukan dyorg bg makan..haha..jahat kan aku..pakcik ke makcik ke cakap macam tuh..ehh jgn ikot macam tuh ;D

Fathiah Hamim said...

aku pun selalu disangka sombong. aku cuma kurang kata2 je. :D

cik najihah said...

opss sombong ke..
ala dulu fara pon selalu gak kene ctu..tapi kalau dah sepupu pon sombong kite pon sombong lah jugak kan hee

syashafie said...

samelah kite. pendiam sket XD sebab tu org kata sombong.huk3

shafmechy said...

syrup: wei..jahat..haha..takda la..

fathiah: ya..betul tu..bukan sombong kn..hehe

cik najihah: haha..cmtu pulak..makin besar makin x bertegur lak ngan sepupu kn

syashafie: tu la..kesian kita kn..hehe

Liyana Zahim said...

Syafiq syafiq.. Haiii.. Hehehe.. Mmg lau kt pndiam org igt kt sombong sbb lau pndiam kte pmalu.. Lau kt pmalu kte tanak tgk org.. Haaa tu pslla.. Hihihihi~

saiazuan said...

kdng sebab mls nk ckp pn orng leh assume kte sombong~


dah tengok transformers 3? movie review!!! http://eleventx.blogspot.com/2011/06/movie-review-transformers-dark-of-moon.html

shafmechy said...

liyana: dulu pemalu la..skrang x dah..pendiam ja x hilang lg..hehe

saiazuan: ah..tu betul,,haha

Acik said...

hahahaaa.. pasni kena lebih mesra kot! Tegur je ... :)

snOw sakura said...

aisey, apsal rsa mcm kta ada byk persamaan ni?? hahaha.. :p

SofieyAzwa said...

Betul betul. Kadang2 kita pemalu je.. Tape2 nanti dorang faham kot

shafmechy said...

acik: yup2..kena cuba

snow: kita kn org perlis..haha

sofiey: harap-harap begitulah =)

snOw sakura said...

haha, yg tu mmg sma, tp dr segi karakter pn byk persamaan gak.. haha.. :p

nanad said...

aku pun sama =.=
kdg2 kita lebih suka org approach kita dulu..

yasmine danny said...

saBo yek shaf. =)
Org tua... Mang cmtu... =)
CamNie Laa..
LanGkah terbaik,
pasnie, kalau pakcik o makcik jauh ke dekat ke dtg uma tok tu,
petang2 jalan2 laa kejap kat dlm uma tok tu...
bwk laa kerepek ke, buah2han ke(lbh kurg buah tangan utk makan2 sama laa maksud sy.. haha)
dlm 5-15minit memadai laa drpd x jengah langsung...
tu laa maksud 'sombong' yg d klise kan oleh pakcik-makcik awk tu...
Nak awk menjengah mereka jek sbnarnye n salam... =)
okeyh. chiLL~~~ ^^

Umi Asura Sanusi said...

hmmmm, faham perasaan tu..sebab selalu jugak dengar orang ckp mcam tu..

shafmechy said...

snow: hehe..tu la kn..ditakdirkan bertemu disini lak

nanad: yup2..betul..

yasmine: haha..sy pergi je salam..nnt try tgk raya ni

shafmechy said...

umi: tq kerana memahami =)

yasmine danny said...

shaf: haha.. okey laa tu.. kalo depa duk sok-sek2 lg... hurm..
wat donno jek.. =)

izyan yasmin said...

Alaa , org kan suka ckp .
Lumrah hidup lah tu. Maybe pak cik sedara cuma nakkan perhatian shafiq kot . hehe .
lps ni tegur je semuaaa :D

shafmechy said...

haha..wokeh =)

Eza Boom Boom :) said...

kalau x nk kena panggil 'sombong', kenalah pandai suaikan diri dengan saudara mara...Ramah tak semestinya kena cakap banyak, senyum pun dah cukup..Kalau ada kenduri kendara, awk involve la tolong serba sedikit..Hormat orang tua.Just be urself,ya..Lambat laun orang akan terima awk seadanya..:P

Wanie said...

xleh nak puaskan hati sume org..
buat bodoh je la..hehe
be yourself..:)

Asyila Zainuddin said...

haha.. biase la.. dgn org yg jarang2 jumpe kn.. takkan tibe2 nk gi kat dy pastu *hye pakcik* pastu pot pet pot pet.. mau kang dy igt kite xbetul.. kekeke..

Fee Hafeezah ketuk keyboard said...

hehe..pakcik pendiam? Fee byk cakap, tak boleh benti..ade je nak tahu..ramah sgt.. bukan susah pn, pakcik tnya perkmbgn dorang sudeh..Tak mao pendiam sgt pakcik, nnt gigi berkarat..erk? haha >.<

inche hlovate said...

tak heran dah kalo bab sombong mombong ni.. sya pergi mana pun org tetap kata muka sya kerek+sombong+poyo haha.. biak pi la sama depa :) hahaha

shafmechy said...

eza: kenduri2 tu cmna nk tlg..blg pun setahun 2 kali je..hehe

wanie: yup...be ourselve

asyila: haha..tu la pasal..tetiba lak pot pet =P

fee: perkembangan apa nk ditnya? huhu

inche: yeke..tgk gambar inche ok je..=)

syarifahsidrus said...

tak sombongla?haha.
kadang2 sebab tak rapat, tu jadi tak reti nak tegur kan :).
dulu dengan my uncle n aunts pun macam tu, tapi last2 jadi rapat sebab selalu bertegur kat fb.heee:)

Fee Hafeezah ketuk keyboard said...

means, tanya lah pak sedara tuh. sihat ke? kerja okay ke? alah, bodek2 sikit..mana tahu untung2 dapat duet raya lebeh thn nih..

eh,shaf kan PAKCIK.. dah berumur tak layak dpt duet rye..laen ah fee kan? :P

shafmechy said...

syarifah: my uncle xde fb..hehe..nnt sy cuba tegur..

fee: start tingkatan 1 dh xdpt duit raya klu kt kmpung sy ni..=(

alif haris said...

kdg2 kita ni pndiam .. tp dituduh sombong .. huhuh

Fee Hafeezah ketuk keyboard said...

OMmmmMmJJaAAYyy..kesian..inverse lah gn fee, sape belajar tggi lagi dapat duet rye lebih.. :)

ekin alias said...

pendiam selalu dikaitkan dgn org yg sombong T___T

ekin alias said...

walhal kita diam sebab x de mende nak di katakan..HAHA